اهالی این بولوار از بی توجهی مسئولان به بافت روستایی، وضعیت نامناسب آب و... گلایه دارند

هفت خان مشکلات در بولوار شاهنامه

  • کد خبر: ۲۱
  • ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۰
هفت خان مشکلات در بولوار شاهنامه
ممکن است برای آن ها که با این مسیر آشنایی ندارند، به دلیل دوری مسیر و عبور از بزرگراه ، این گونه تصور شود که قرار است وارد منطقه ای دور از شهر بشوند اما واقعیت این است که گستردگی شهر مشهد در سال های اخیر، دامنه توسعه جغرافیایی شهر را به شدت افزایش داده است.

لیلی رحمانی - ورودی بولوار پر شده از باغ های شخصی و تالارهای عروسی اما با اندکی فاصله، کوچه و خیابان های فرعی هنوز هم تا حد زیادی چهره روستایی خود را حفظ کرده اند و فقط بولوار اصلی شبیه سایر بولوارهای داخل شهر است. کوچه ها نیز با هم تفاوت چشمگیری دارند. در برخی کوچه ها فقط می توان زمین کشاورزی و باغ های بزرگ را مشاهده کرد و در بعضی کوچه ها نیز خانه های نسبتا کوچک و جمعیت متراکم، بازهم نشان از حال وهوایی روستایی دارد.

نبود طرح تفصیلی
آقای سرداری که متصدی یکی از دفاتر املاک این بولوار است، مدعی می‌شود: چند سال است که اینجا مشغول کسب هستم و حضور شهرداری فقط با ممانعت از ساخت وساز توأم است و خدمات هم تنها به فضای سبز وسط بولوار اختصاص دارد.
علت را که جویا می شوم، توضیح می دهد: با وجود اینکه این محل هم اکنون جزئی از شهرداری منطقه١٢ مشهد محسوب می شود، طرح تفصیلی برای آن وجود ندارد و به نوعی ساخت وساز در این محل قفل شده است و دائم شاهد درگیری ماموران شهرداری با ساکنانی هستیم که شهرداری، مانع از ادامه ساخت وساز ملکشان می شود.
نبود طرح تفصیلی از گلایه های مشترکی است که تا رسیدن ما به انتهای بولوار، ساکنان چندمرتبه آن را مطرح می کنند. آقای «جوانی» که یکی دیگر از کسبه محل است، در این باره می گوید: ساخت وساز چه به صورت مستقیم و چه به صورت غیرمستقیم می تواند تعداد زیادی را مشغول و از بیکاری رها کند اما متاسفانه مدت هاست شهرداری اجازه ساخت وساز نمی دهد. اینجا زمین های زیادی وجود دارد که متأسفانه یا به صورت غیرقانونی ساخته می شوند یا درنهایت به حال خود رها می شوند.
وی می افزاید: حتی مجوز احداث دیوار برای زمین های خارج از محدوده توس هم داده نمی شود و شهرداری و میراث فرهنگی در بسیاری مواقع، مانع انجام فعالیت ها می شوند.

آشفتگی فضاهای آموزشی
در ادامه وارد یکی از کوچه های فرعی می شویم و آقای اسلامی نژاد که یکی از اهالی این کوچه است، می گوید: مشکلات زیاد است؛ کمبود مدرسه و شلوغی کلاس های درس، از اصلی ترین مشکلات ماست.
او می افزاید: متاسفانه در محله ما فضای مناسبی برای برگزاری کلاس های آموزشی یا هنری ویژه خانم ها وجود ندارد و آموزش ها صرفا به چند کلاس خیاطی یا گلدوزی که آن هم در مساجد برگزار می شود، خلاصه شده است.

نبود فضای سبز و پارک
خانم مسنی که در نزدیکی او ایستاده است، با یادآوری نکات دیگری بیان می کند: متاسفانه در این محله پارک وجود ندارد و نبود چنین فضایی، شرایط را برای خانم ها سخت تر کرده است؛ چراکه امنیت لازم برای ورزش و پیاده روی بانوان وجود ندارد و تنها چند وسیله ورزشی نصب شده است.

خدمات نصفه ونیمه
در این بین مرد جوانی که خود را جعفری معرفی می کند، به سراغ ما می آید و می گوید: اگر به وضعیت کوچه های ما نگاه کنید، می بینید که اغلب آن ها تا نیمه آسفالت شده است و حتی کوچه شاهنامه۵١ باوجود تردد زیادی که در آن صورت می گیرد، دو سال قبل به صورت ناتمام آسفالت شد. بعضی کوچه ها را هم با  این بهانه که جمعیت ساکن در آن ها کم است، اصلا آسفالت نکرده اند.
وی ادامه می دهد: در همین شاهنامه۵١ کانالی وجود دارد که ناتمام به حال خود رها شده است و به دلیل نبود شیب بندی مناسب و خاکی بودن زمین ها، در مواقع بارندگی باعث جاری شدن آب به سمت خانه ها می شود. در انتهای همین کوچه در فضایی باز، عده ای در حال پرورش حیوانات اهلی هستند.
همسایه ها که متوجه حضورمان شده اند، ما را دوره می کنند و خانمی جوان می گوید: به تمام سازمان ها سر زده ایم. اعضای شورای شهر به اینجا آمده اند. با شهردار منطقه هم صحبت کرده ایم اما دردی از ما دوا نشده است و با مشکلات زیادی دست وپنجه نرم می کنیم.
او ادامه می دهد: مسئولان شهرداری درمورد رفع آبگیری کوچه اعلام کرده اند نمی توانند این کانال را برای خروج آب ها، تا زمین های کشاورزی ادامه بدهند و فعلا اوضاع همین است.
خانم رحمتی هم می گوید: شهرداری فقط دیوارهای غیرمجاز را تخریب می کند. پیگیری هم که می کنیم، بعد از تماس ما، فقط برای ما پیامکی درباره پیگیری سوژه می فرستد.
گلایه ها تمامی ندارد و ما برای شنیدن باقی آن ها به سمت آرامگاه و انتهای بولوار می رویم.

تردد خودروهای سنگین
اصغری که سال هاست در این محل ساکن است، می گوید: با وجود اینکه درمورد ساخت وساز در مناطق مسکونی یا کمبود مراکز آموزشی محدودیت های زیادی داریم، این محدودیت ها اصلا درمورد تردد کامیون ها و ماشین های سنگین وجود ندارد!
او می افزاید: تردد این ماشین ها علاوه بر بروز سروصدا باعث ترافیک در کوچه های باریک اطراف و بروز حوادث بی شمار می شود.
داورخواه، یکی دیگر از اهالی است که می گوید: از یک طرف برای زمین های اینجا سند صادر می شود و ازطرفی اجازه ساخت وساز به ساکنان نمی دهند. تمامی خانه ها قدیمی است و کوچک ترین بارندگی، همه را به دردسر می اندازد.
او خاطرنشان می کند: مردم ساکن در این محله حتی امکانات اولیه ازجمله آب سالم لوله کشی را ندارند.
جدایی شاهنامه از آرامگاه توسz 
خدیوی صحبت های همسایه اش را این گونه ادامه می دهد: در گذشته توریست هایی که به آرامگاه می آمدند، به اینجا نیز سری می زدند و رونقی برای ما ایجاد شده بود اما مدتی است بخشی از آرامگاه را با دیواری جدا کرده‌اند و گردشگر ها از همان مسیری که می آیند، برمی گردند.
او ادامه می دهد: مشکل دیگرمان با میراث فرهنگی است؛ بارها اعلام کرده اند خانه هایمان در طرح خرابی قرار گرفته است اما هیچ اقدامی برای خرید آن ها انجام نمی دهند. متأسفانه اجازه هیچ گونه تغییر را هم در ساختمان های فرسوده اینجا نمی دهند.وی ادامه می دهد: نبود طرح اگو و جوی های سرپوشیده هم باعث می شود بوی فاضلاب در تابستان به شدت اهالی را اذیت کند.

انشعابات قدیمی؛ علت احتمالی مشکل آب
پس از پیگیری مشکلات آب منطقه و بیان گلایه های شهروندان، سخن گوی شرکت آب وفاضلاب مشهد در گفت‌و‍‌گو با ما مدعی می شود: وضعیت بهداشت و کیفیت آب در هر منطقه ای تحت نظارت است و در بولوار شاهنامه نیز مشکلی ازنظر کیفیت وجود ندارد.عباس اسحاقیان ادامه می دهد: کمیت آب نیز در شرایط بدی نبوده است و قطعی آن می تواند به این دلیل باشد که شبکه های انشعاب آب در این منطقه با همان طراحی قدیم کار می کند و این مسئله می تواند منجر به قطعی های کوتاه مدت در زمان اوج مصرف شود.وی خاطرنشان می کند: شهروندان وقتی با چنین مشکلاتی مواجه شدند، می توانند با مراجعه به شرکت آب وفاضلاب مشهد و اعلام دقیق حوزه مربوط، برای رفع این مشکل پیگیری لازم را انجام دهند. 
.................................................................................................................

﷯ نبود فرهنگ سرا و کلاس های مخصوص بانوان
﷯ نبود پارک و فضای سبز مناسب
﷯ آسفالت های نصفه نیمه کوچه ها
﷯ تردد فراوان خودروهای سنگین
﷯ نبود طرح تفصیلی و مشکلات ساخت وساز
﷯ وضعیت نامناسب آب
﷯ کمبود مدرسه و شلوغی کلاس های درس
﷯ بافت روستایی کوچه و خیابان های فرعی
﷯ حضور بی نتیجه مسئولان در محل
﷯ بوی بد فاضلاب

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->